Sámi doaktáriid searvi  –  Samisk legeforening  –  Sámi medical association

OM OSS

Sámi Doaktáriid Searvi /Samisk Legeforening er en frivillig, uavhengig, ideell organisasjon som i følge

Lover Samisklegeforening skal arbeide for å bedre helsetilbudet til samisk befolkning og fremme helseopplysning på samisk. Foreningen ble stiftet 6. oktober 1984 og medlemmer er samiske leger og leger som arbeider med samiske pasienter i hele landet og i våre naboland.

Det skal arbeides for at helsetjenesten må tilrettelegges for, og informeres om, den samiske pasients spesielle situasjon, språklig og kulturelt. Det har vært viktig å få flere samer i helsefaglig utdanning, og å fremme helseopplysning på samisk blant samer.

Pr. 01.01.2013 består medlemslista av 96 leger og legestudenter som kommer fra ulike geografiske områder i Sápmi. Foreningen har vært, og er, en viktig drivkraft og pådriver i arbeidet med å bygge opp samiske spesialisthelsetjenester, både innen psykiatri og somatikk.

Det nasjonale perspektivet i disse tjenestene har hele tiden stått sentralt.

Sámi Doaktáriid Searvi /Samisk Legeforening har også spilt en aktiv rolle i rekruttering av samiske leger, bl.a. ved å sikre studieplasser for samisktalende ved Medisinerstudiet i Tromsø. I tråd med Samhandlingsreformen vil forebyggende helsearbeid, folkehelsearbeid og samhandling mellom tjenestenivåer være et satsingsområde i årene framover.

Vedtekter for Samisk Legeforening

Man kan melde seg inn i foreningen ved å sende epost eller brev til:

Leder Anne Lajla Westerfjell Kalstad

Varamedlem

Knut Johnsen
Kasserer

Meld deg på som medlem i Samisk legeforening. Nedenfor finner du skjema som du fyller ut og sender til oss. Årskontingent er for leger kr 400 og
for studenter kr 200.

Lege kr 400